Sari la conținut

Victor Brauner, Stabil instabil, câmpia din Théus, aprilie 1942, ulei pe pânză, 73 x 54 cm
©
Centre Pompidou, Paris (MNAM-CCI), Achiziție de stat din 1951. Atribuită în 1951 INV. AM 3091 P;

Cu ocazia Capitalei Culturale Europene – Timișoara 2023, Muzeul Național de Artă Timișoara găzduiește cea mai importantă și cuprinzătoare expoziție din Europa de Est dedicată artistului suprarealist de origine română Victor Brauner – cea dintâi retrospectivă în țara sa de origine.

La o sută douăzeci de ani de la nașterea lui Victor Brauner în Regatul României și curatoriată de Camille Morando, această expoziție retrospectivă își propune să fie un omagiu adus unei figuri centrale a suprarealismului, un artist prea puțin cunoscut până acum în țara sa natală. Curatoarea a selectat peste 70 de picturi, desene, sculpturi, ilustrații și documente care cuprind întreaga carieră artistică a lui Brauner, de la București la Paris, din anii 1920 până în anii 1960.

Această expoziție beneficiază de un împrumut excepțional de la Centre Pompidou, Paris, completat de un număr de lucrări din muzeele din Marsilia și Saint-Etienne, precum și de aproximativ douăzeci de lucrări păstrate în România, în muzee și colecții particulare. Astfel, retrospectiva curentă prezintă întreaga carieră a artistului, precum și creația sa pe diferite suporturi artistice (pictură, desen, obiect, sculptură). Toate aceste lucrări sunt reunite pentru prima dată, într-o expoziție al cărei design este semnat de arhitectul Attila Kim.

Vernisajul public al expoziției va coincide cu inaugurarea Capitalei Culturale Europene – TM2023 și este programat pentru data de vineri, 17 februarie 2023, între orele 16:00 și 18:00, la Muzeul Național de Artă, Timișoara.

Muzeul Național de Artă Timișoara
Piața Unirii, nr. 1
Timișoara 300085

Deschis: Miercuri – Duminică
10:30 – 18:00 acces pana la ora 17:30
începând cu 1 mai 2023 orarul este 13:00 – 21:00 acces pana la ora 20:30
Intrare gratuită în zilele de deschidere a expoziției 17-19 februarie 2023.

Bilete se pot achiziționa la intrarea în muzeu
Adulți: 55 lei
Studenți: 13,75 lei
Elevi, membri UAP, detinatori card ICOM: gratuit
Persoane cu handicap și însoțitori: gratuit

EVENIMENTE

Man RAY, Victor Brauner, vers 1933. Don de M. Lucien Treillard, 1995. © Man Ray Trust – Adagp, Paris © Centre Pompidou, MNAM-CCI – Dist. RMN-GP

On the occasion of the „Timisoara European Capital” event, a retrospective Victor Brauner will be organized at the beginning 2023 to pay tribute to this great artist in his native country.

Born in 1903 in Piatra Neamț (Moldova), Victor Brauner actively participated from the 1920s in the Bucharest avant-garde of which he became one of the main representatives. His conversion to Surrealism took place gradually between the first stay (1925-1926) and the second stay in Paris (1930-1935) of the artist, who joined the movement of André Breton in the autumn of 1933. Following an accident in 1938, Brauner lost an eye and became, for the surrealists, the “visionary” painter, capable of premonition. This enucleation had been painted in his Self-Portrait in 1931, seven years earlier.

Victor Brauner, who settled permanently in France in 1938, is one of the greatest artists of surrealism. He is also an artist apart in the story of art with an original work, complex, erudite, full of humor and inventions, and nourished by his Romanian origins, the most secret esotericisms, German Romantics, parietal art and primitive arts.

Născut în 1903 la Piatra Neamț (Regatul României), Victor Brauner a participat activ, încă din anii 1920, la avangarda bucureșteană, devenind unul din principalii săi reprezentanți. Convertirea sa la suprarealism a avut loc treptat între prima ședere la Paris (1925–1926) și a doua (1930–1935) a artistului, care s-a alăturat mișcării lui André Breton în toamna anului 1933. În urma unui accident din 1938, Brauner și-a pierdut un ochi și a devenit pentru suprarealiști pictorul „vizionar”, capabil de premoniție. Această enucleare fusese pictată în Autoportretul din 1931, cu șapte ani mai devreme.

Victor Brauner, care s-a stabilit definitiv în Franța în 1938, este unul din cei mai mari artiști ai suprarealismului. De asemenea, este un artist aparte în istoria artei, cu o operă originală, complexă, erudită, plină de umor și invenții, și hrănită de originile sale românești, cele mai secrete ezoterisme, romanticii germani, arta parietală și artele primitive.

— Camille Morando

Man RAY, Victor Brauner, vers 1933. Don de M. Lucien Treillard, 1995.
© Man Ray Trust – Adagp, Paris © Centre Pompidou, MNAM-CCI – Dist. RMN-GP

Man RAY, Victor Brauner, vers 1933. Don de M. Lucien Treillard, 1995. © Man Ray Trust – Adagp, Paris © Centre Pompidou, MNAM-CCI – Dist. RMN-GP

On the occasion of the „Timisoara European Capital” event, a retrospective Victor Brauner will be organized at the beginning 2023 to pay tribute to this great artist in his native country.

Born in 1903 in Piatra Neamț (Moldova), Victor Brauner actively participated from the 1920s in the Bucharest avant-garde of which he became one of the main representatives. His conversion to Surrealism took place gradually between the first stay (1925-1926) and the second stay in Paris (1930-1935) of the artist, who joined the movement of André Breton in the autumn of 1933. Following an accident in 1938, Brauner lost an eye and became, for the surrealists, the “visionary” painter, capable of premonition. This enucleation had been painted in his Self-Portrait in 1931, seven years earlier.

Victor Brauner, who settled permanently in France in 1938, is one of the greatest artists of surrealism. He is also an artist apart in the story of art with an original work, complex, erudite, full of humor and inventions, and nourished by his Romanian origins, the most secret esotericisms, German Romantics, parietal art and primitive arts.

On the occasion of the „Timisoara European Capital” event, a retrospective Victor Brauner will be organized at the beginning 2023 to pay tribute to this great artist in his native country.

Born in 1903 in Piatra Neamț (Moldova), Victor Brauner actively participated from the 1920s in the Bucharest avant-garde of which he became one of the main representatives. His conversion to Surrealism took place gradually between the first stay (1925-1926) and the second stay in Paris (1930-1935) of the artist, who joined the movement of André Breton in the autumn of 1933. Following an accident in 1938, Brauner lost an eye and became, for the surrealists, the “visionary” painter, capable of premonition. This enucleation had been painted in his Self-Portrait in 1931, seven years earlier.

Victor Brauner, who settled permanently in France in 1938, is one of the greatest artists of surrealism. He is also an artist apart in the story of art with an original work, complex, erudite, full of humor and inventions, and nourished by his Romanian origins, the most secret esotericisms, German Romantics, parietal art and primitive arts.

Man RAY, Victor Brauner, vers 1933. Don de M. Lucien Treillard, 1995. © Man Ray Trust – Adagp, Paris © Centre Pompidou, MNAM-CCI – Dist. RMN-GP

CAMILLE MORANDO

Directoare a Departamentului Informație și Cercetare Colecții Moderne la MNAM-CCI / Centre Pompidou și profesoară la L’École du Louvre (Paris). Doamna Morando a co-curatoriat, cu Jeanne Brun și Sophie Krebs, expoziția monografică Victor Brauner, Je suis le rêve. Je suis l’inspiration, 2020, Musée d’Art Moderne din Paris.

Interesul academic pentru Brauner al doamnei Morando este mai vechi, primul ei contact cu artistul datând din perioada studiilor doctorale. În 2002, ca rezident la Institutul Național de Istoria Artei (INHA, Paris), i s-a încredințat, alături de Sylvie Patry, publicarea arhivelor Victor Brauner, din care a rezultat volumul de referință Victor Brauner: Écrits et correspondances, 1938–1948 (Centre Pompidou/INHA, 2005). 

Colecția lăsată moștenire statului francez de văduva lui Brauner (o mare parte din lucrări au fost donate Muzeului Național de Artă Modernă MNAM-CCI, iar arhivele complete către Biblioteca Kandinsky, la Centre Pompidou) i-a permis Camillei Morando să aprofundeze biografia și opera lui Victor Brauner. Cu o experiență de cercetare de peste două decenii, doamna Morando este în prezent unul dintre cei mai renumiți experți în Victor Brauner din lume. În 2019, Camille Morando a editat și publicat împreună cu Arta Grafica un catalog de artă Victor Brauner. Între timp, volumul a devenit un punct de referință în literatura de specialitate despre Brauner. 

Prin expoziția Victor Brauner: Invenții și magie din 2023, curatoarea continuă munca de recunoaștere a acestui mare artist în țara sa natală.

CATALOG

Catalogul bilingv (română/engleză), editat de către Camille Morando reunește texte inedite ale specialiștilor (români, francezi și americani) despre artist și despre lucrările expuse, o biografie analitică și note biografice despre prietenii români ai lui Victor Brauner.

Cele cinci eseuri încredințate lui Cătălin Davidescu, Catherine Hansen, Radu Stern, Bernard Blistène și Camille Morando sunt consacrate locului pe care Brauner îl ocupă în România, de la începuturile sale în anii 1920 la București până la posibilele sale influențe asupra scenei actuale. 

Cu scop didactic, cele treisprezece texte ale Irinei Cărăbaș și Camille Morando descriu lucrările prezentate în expoziție și analizează influențele și invențiile desenelor, picturilor și sculpturilor, evocând contextul istoric, biografic și artistic al lui Victor Brauner, în România și Franța, de la începutul anilor 1920 până în 1965. 

În anexe, biografia ilustrată a fost stabilită de Camille Morando din fonduri de arhivă pentru a relata viața și opera artistului. Notele biografice îi prezintă pe prietenii români ai lui Victor Brauner (Théodore Brauner, Benjamin Fondane, Jacques Hérold, Gherasim Luca, Gellu Naum, Paul Păun, Jules Perahim, Hedda Sterne, Tristan Tzara și Ilarie Voronca), ale căror creații mărturisesc influența excepțională a avangardismului românesc și numeroasele producții în România și Franța.

Catalog coordonat de Camille Morando (Centre Pompidou)
Co-editat de Arta Grafică și Art Encounters
Autori: Cătălin Davidescu, Catherine Hansen, Radu Stern, Bernard Blistène, Camille Morando, Irina Cărăbaș, Diana Marincu, Andreea Foanene
Traduceri de Mirela Iacob
An apariție: 2023

Disponibil în urmatoarele librării: La Două Bufnițe, Cărturești, Humanitas.

ECHIPA

Curator: Camille Morando
Coordonator General: Elvira Lupșa
Arhitect: Attila KIM Architects
Grafician: Ștefan Lucuț

Consiliul Județean Timiș
Președinte: Alin Nica
Dan Diaconu, Loredana Lungu, Ionuț Sîrbu

Centre Pompidou
Președinte: Laurent Le Bon
Director: Xavier Rey
Rafaël Grynberg, Mariolina Cilurzo, Sophie Spalek, Clotilde Cooper

Muzeul Național de Artă Timișoara
Director: Filip Petcu
Project Management: Aura Bălănescu
Andreea Foanene, Diana Vlad, Dan Șerban, Nuți Dinuț, Marius Kovacs, Paula Gampe Crăciunescu, Mihaela Irimescu, Izabela Andronache, Daniela Viruzab, Mihaela Otînjac

Fundația Art Encounters
Președinte: Ovidiu Șandor
Diana Marincu, Ioana Gonțea, Națca Vaszilcsin, Daniel Gagiu, Oana Chirilă, Marius Stan, Germina Ion, Attila Erdei, Matei Ungureanu, Alina Bernecker, Alisa Popa, Gavril Pop

Institut Français de Roumanie
Director General: Julien Chiappone-Lucchesi
Director Institutul Francez filiala Timișoara: Tilla Rudel
Flaminia Prodan, Roxana Bucur, Sabina Prundeanu

Cu împrumuturi de la: Centre Pompidou, Muzeul Naţional de Artă al României, Musée d’art moderne et contemporain – Saint-Étienne Métropole, Musée Cantini, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale „Gavrilă Simion“ Tulcea, Muzeul Țării Crișurilor, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Béatrix & Christian DERVELOY Collection